Johann Jakob de Lose (1755 - 1813), German painter, working in Frankfurt/Main. Related Paintings of Johann Jakob de Lose :. | Still Life Of Fruits And A Plate Of Olives | Mary Magdalen | Public Opinion | Alpine Landscape | Portrait of Henrietta and Mary Hyde | Related Artists:
William DexterAustralian, 1818-1860,was an English-Australian painter. Dexter was born at Melbourne, Derbyshire, England, and became an apprentice at the Derby China factory painting flowers and birds in the Chinese and Japanese styles. Dexter then studied at Paris, and returning to England, married Caroline nee Harper at Nottingham in 1843. Dexter had a picture in the Royal Academy exhibition in 1851 and another in 1852. Dexter then sailed to Australia and arrived at Sydney on 8 October 1852. Dexter was at Bendigo in August 1853, where William Howitt heard him advocating republican doctrines at a meeting of diggers. His wife came out from England at the end of 1854, and in March 1855 they together opened a gallery of arts and school of design in Bathurst Street, Sydney. This apparently was not a success for they went to live at Stratford, Victoria, in 1856, and there made the acquaintance of Angus McMillan. In 1857 Dexter exhibited six oils and three watercolours at the first Victorian Society of Fine Arts exhibition, held in Melbourne. Soon afterwards he returned to Sydney as the Dexters had separated. He became a partner in a sign-writing business, dying there in 1860.
Tim Verfaillie (Brugge, 14 January 1893 - Rochefort, 1934) was Belgian painter who was one of the smaller figures of Flemish expressionism.
In his younger days he travelled through the Scottish Highlands. The atmosphere he witnessed there would remain an important influence in his work.
pehr hillestromPehr Hilleström (1732-1816) var en svensk målare och vävare, professor vid Konstakademiens läroverk från 1794 och dess direktör från 1810. I unga år var han en av Sveriges främsta gobelängvävare men övergick sedan till måleri. Han är mest känd för sina vardagsskildringar av sin tids levnadssätt. Han målade pigor och tjänstefolk som arbetar, överklassen i de fina salarna, enkelt folk i stugorna och bilder från olika bruksmiljöer. Genom det räknas han som den största skildraren av den gustavianska samtiden.
Pehr Hilleström är far till konstnären Carl Petter Hilleström och farfars farfars far till Gustaf Hilleström.
Pehr Hilleström föddes i 1732 Väddö, Roslagen, troligtvis den 18 november. Han växte upp under fattiga omständigheter på Väddö prästgård vid sin farbror som var kyrkoherde där. Han var son till en militär och äldst i en syskonskara på 12 barn. Hans far råkade redan 1719 i rysk fångenskap men hade 1723 lyckats återvända till Sverige och då tagit sin tillflykt till brodern på Väddö.
1743 flyttade familjen Hilleström från Roslagen till Stockholm, där Pehr, 10 år gammal, sattes i lära hos tapet- och landskapsmålaren Johan Philip Korn (1727-1796) samt mellan åren 1744-1747 även hos den invandrade tyske solfjädermålaren Christian Fehmer. Utöver detta fick han även undervisning vid kungliga ritareakademin där Guillaume Thomas Taraval (1701-1750) och Jean Eric Rehn (1717-1793) var läromästare.
Efter inrådan från Carl Hårleman sattes Hilleström 1745 i lära hos Jean Louis Duru (-1753). Duru var hautelissevävare och hade kallats till Sverige för att göra textila utsmyckningen av Stockholms slott. Tanken var att Hilleström skulle utbildas till Durus medhjälpare. 1749 visade Hilleström upp ett första läroprov som visades upp för deputationen som gillade det så mycket så att han fick en belöning på 180 daler kopparmynt. När Duru dog i slutet av 1753 så fick Hilleström fullborda den påbörjade kappan för tronhimmelen i det kungliga audiensrummet. Han var då så skicklig att det knappt kunde märkas någon skillnad mellan hans och hans lärares arbete. Lönen var blygsam men vid 1756 års riksdag fick han samma årslön som Duru hade haft, och han fick en beställning på ett vävt porträtt av Hårleman utfört i hautelisse.
Åren 1757-58 var Hilleström på en längre och för tidens konstnärer sedvanlig studieresa till utlandet. Färden gick till Paris, Belgien och Holland, bland annat med en vidareutbildning i gobelängteknikerna som mål. I Paris blir Hilleström erbjuden att studera måleri i François Bouchers atelj??, men störst intryck tog han där av genre- och stillebenmålaren Jean-Baptiste-Sim??on Chardin, som undervisade honom vid franska målarakademien. Väl hemma i Stockholm fortsatte han visserligen att göra tapeter, mattor, stolsöverdrag och dylikt för hovet. Men så småningom fylldes slottet behov av vävnader samtidigt som Hilleström fortsatte studera måleri.